Geografia - 134 godziny zajęć

Matura 2017 z geografii - komentarz


Matura z Geografii 2017 już za Nami….!
Absolwenci szkół ponadgimnazjalnych, w tym Maturzyści Collegium Novum 16 maja zmierzyli się z zadaniami egzaminacyjnymi z poziomu rozszerzonego geografii. W tym dniu byłam myślami z Wami i trzymałam mocno kciuki!
Geografia już od lat jest najchętniej wybieranym przedmiotem na maturze. W tym roku była na drugim miejscu wśród najczęściej wybieranych przedmiotów dodatkowych.

Podjęcie studiów wyższych jest zadaniem, które pragnie wykonać wiele osób, a wymaga od Maturzystów ściśle określonych kompetencji. Absolwenci kursów maturalnych Collegium Novum, po wyborze Geografii, włożyli w jego przygotowanie dużo trudu:
- 104 godziny wspólnych zajeć; 12 godzin seminariów; 20 godzin ćwiczeń online;
- ponad 1300 rozwiązanych zadań ; 5 matur tematycznych; 2 matury całościowe,
który zasługuje na szacunek i gwarantuje sukces.

Po analizie arkusza rozszerzonego jestem przekonana, że ten wysiłek się opłacał i dał wysokie wyniki.

Tegoroczny arkusz PR nie powinien być zaskoczeniem dla Maturzystów Collegium Novum. Tematy (zadania) jak zwykle przekrojowe, ale na podobnym poziomie trudności jak w ostatnich latach. Na pewno trzeba było wykazać się wiedzą, a co najważniejsze umiejętnością jej wykorzystywania i przetwarzania w konkretnych zadaniach. Myślę, że Maturzyści Collegium Novum, którzy pilnie pracowali ze mną na kursach poradzili sobie z tym wyzwaniem. Wszystkie typy zadań, które pojawiły się w tegorocznym arkuszu były rozwiązywane na zajęciach – ćwiczeniach, a zagadnienia teoretyczne omawiane na wykładach. A nawet była taka sama. Większość zadań trafiliśmy w 100%. Przewidzieliśmy też, że z geografii fizycznej będzie więcej zadań niż z geografii ekonomicznej.
Jestem więc pewna, że praca Maturzystów Collegium Novum się opłacała i dała dobre wyniki.
Wszystkim moim Maturzystom dziękuję za wspólny czas i pracę, dzięki Wam w miłej, wesołej, ale twórczej atmosferze.
Organizatorom kursów Collegium Novum dziękuję za pomoc w przygotowaniu i organizacji zajęć z geografii.

A poniżej moje krótkie refleksje dotyczące zadań.

Zad. 1 chyba się uśmiechnęliśmy wszyscy… na początku matury, jeszcze w ostatnich arkuszach rozmawialiśmy o zależności wysokości Gwiazdy Polarnej od szer. geogr. Pytanie z wysokości górowania słońca jedno z najprostrzych możliwych.
Bardzo łatwe więc… .

Zad. 2. astronomia – podstawowe zadanie z teorii – zaćmienie Słońca – w mojej ocenie nie powinniście mieć problemu.

Zad. 3 do 6. zadania z „mapy” Gór Sowich, analizowaliśmy bardzo podobne zadania, identyczne typy, większość zamkniętych, bardzo typowe polecenia… mam nadzieję że myślicie podobnie…

Zad. 7. zadanie zamknięte, łatwe, wystarczyło wiedzieć który z okresów jest najstarszy i najmłodszy, odczytać z mapy i gotowe…

Zad. 8  podział skał i ich charakterystyka – podstawowe zadanie z teorii – bez żadnych niespodzianek…

Zad. 9 do 12 geologia, procesy rzeźbotwórcze – pytania też raczej podstawowe, znane nam doskonale, tylko mam nadzieję, że nie doszukiwaliście się trudności…

Zad. 13 do 15 – klimatologia , zadania na średnim poziomie, rodzaje opadów…, strefy klimatyczne , a i strefy roślinne – pytania nie powinny zaskakiwać, mam nadzieję że wszyscy pamiętali te zagadnienia.

Zad. 16 do 17 – hydrologia – El Nino znany temat, nawet zadania bardzo podobne robiliśmy, pytania z hydrologii Polski do zrobienia, choć chyba dla Was pierwsze trudniejsze w arkuszu…

Zad. 18 do 24.1 – „demografia” – pytania zróżnicowane, trochę do pomyślenia, analiza danych, znajomość mapy, średnio trudne, mam nadzieję ze dla tych Którzy pracowali cały rok osiągalne.

Zad. 24.2 do 28 – „przemysł” – jak na tematykę, która nie jest popularna pytania stosunkowo łatwe, może tylko pytanie 28 mogło sprawić kłopot – trochę trudniejsze, ale też bez zaskoczenia, w arkuszach mieliśmy wszystkie te zagadnienia. Mam nadzieję ze te pytania poszły Wam dobrze.

Zad. 28 do 32 – pytania z rolnictwa świata i Polski – wszystkie zagadnienia i teoretycznie omawialiśmy i w zadaniach, często trudniejszych, więc pytania myślę do zrobienia…

Zad. 33 do 36 – zadanie z fragmentem mapy doliny rzecznej, transport…, usługi, organizacje….,

Pojedyncze pytania o średniej trudności, myślę że na większość bez problemu odpowiedzieliście, bo na zajęciach nie byłoby z nimi kłopotów.

Ogólnie: arkusz absolutnie do napisania, na średnim stopniu trudności, wszystkie polecenia i zagadnienia znane Moim Maturzystom, często je analizowaliśmy na ćwiczeniach w trakcie kursów maturalnych w CN. Jestem pewna że Ci którzy wytrwale pracowali napisali bardzo dobrze i bez większych kłopotów. Mam nadzieję, że myślicie podobnie.

Jeszcze raz pozdrawiam wszystkich Maturzystów Collegium Novum, życząc, aby wyniki z egzaminu pomogły każdemu z Was osiągnąć sukces w realizacji „wymarzonej drogi w przyszłość”. No i oczywiście, dla Wszystkich fantastycznych, obfitujących w przygody WAKACJI!

Anna Kowalska
Wykładowca Geografii w Collegium Novum.

 

Matura 2016 z geografii - komentarz

Matura z Geografii 2016  - 13 maja stała się historią…

ale wróćmy do niej na chwile…

„Niektóre zadania banał, ale przy niektórych miałam ochotę wyjść…”
„3 lata szkoły i taka porażka….”
„Za dużo fizycznej…”
„Rozszerzona geografia była prosta, tak mi się przyjemnie pisało…”
„Geografię pisało się spokojnie, przy niektórych zadaniach trzeba było pomyśleć ale ogólnie bardzo dobrze poszło”
Tyle Maturzyści na Twitterze…

Witam bardzo serdecznie wszystkich Maturzystów, ze szczególnymi wspomnieniami „Moich Absolwentów”.

Co Maturzysta to opinia…! Wygląda na to, że po tegorocznej maturze z geografii brak dwóch takich samych opinii co do tego egzaminu. Część Maturzystów uważa, że matura była bardzo trudna, a dla Innych geografię pisało się łatwo i przyjemnie. Moim zdaniem, a biorę pod uwagę przede wszystkim Wasze doświadczenia w rozwiązywaniu zadań, matura rozszerzona z geografii ogólnie nie była trudna, ale kilka zadań mogło sprawić problemy. Na pewno wymagała wiedzy merytorycznej i doświadczenia w rozwiązywaniu zadań.


13 maja 2016 roku o godz. 14, po raz drugi w nowej formule, maturzyści przystąpili do egzaminu z geografii rozszerzonej, która była najchętniej wybieranym w tym roku przedmiotem  wśród dodatkowych (pon. 30% absolwentów). Trzymałam za Was mocno kciuki i mam nadzieję, że pomogło…

Po analizie arkusza maturalnego 2016 mogę powiedzieć, że:

  • 35 zadań, w tym kilka „wiązek zadaniowych” – bez niespodzianki, wiedzieliśmy, że tak będzie;
     
  • dosyć dużo zadań otwartych, mówiliśmy wielokrotnie, że to one będą decydujące i najtrudniejsze, tak też będzie;
     
  • materiały źródłowe do analizy zajmowały sporo czasu, ale pomagały w rozwiązaniu zadań;
     
  • system oceniania 0-1 i 0-2, ale na szczęście trochę więcej w tym roku zadań za 2 punkty;
     
  • tak jak mówiliśmy, ponad 60% zadań z geografii fizycznej, a pozostałe z ekonomicznej.
     

Poziom merytoryczny zadań oceniam ogólnie na średnio trudny, ale do napisania dla Tych, którzy dzielnie uczęszczali na zajęcia przez całe 7 miesięcy, nie opuszczając żadnych. Jestem więc pewna, że „Moi Maturzyści” poradzili sobie z tegorocznymi trudnościami na egzaminie. Wszystkie typy zadań ćwiczyliśmy. Szczególnie jednak w tym roku ważna była wiedza merytoryczna i to szczegółowa. Bardzo duże znaczenie więc miały nasze wykłady i materiały teoretyczne, które otrzymaliście. Poza tym kluczowym elementem Naszych zajęć, który może być najistotniejszy w tym roku było poświecenie dużej uwagi „zadaniom otwartym”. Było ich sporo i wymagały przekrojowej wiedzy, łączenia przyczyn i skutków, analizy danych.

Myślę jednak, że ponad 100 godzin wspólnych, trudnych i pracowitych zajęć (ale w pozytywnej atmosferze), ponad 30 godzin seminariów, ponad 1300 rozwiązanych zadań, aż w końcu 5 matur tematycznych i 3 próbne z całości materiału musi przynieść sukces i „wymarzony indeks”.
Wiem też, że wspólnie wykonaliśmy bardzo dużo pracy, a jej skutkiem było dobre i co najważniejsze skuteczne przygotowanie Maturzystów CN do tegorocznego egzaminu.

Jestem przekonana, że egzamin maturalny z geografii, będący   dla Was ważnym etapem w drodze po wymarzony indeks, będzie sukcesem i spełni Wasze oczekiwania

Wszystkim Moim Maturzystom bardzo dziękuję za parę wspólnych miesięcy, twórczą i rzetelną pracę, zawsze w miłej, wesołej atmosferze. Ten czas był dla mnie ogromną przyjemnością. Dziękuję

Organizatorom kursów, firmie Collegium Novum dziękuję za pomoc w organizacji i przygotowaniu zajęć oraz 12-letnią już współpracę.
 
To teraz jeszcze nie mogę się oprzeć i kilka komentarzy do zadań:

Zad. 1 - typowe zadanie z astronomii, myślę, że nie sprawiło Wam kłopotów. Robiliśmy trudniejsze…, mam nadzieje, że nie pomyliliście stron nieba – strefa międzyzwrotnikowa – równik. 

Zad. 2 – chyba się uśmiechnęliśmy wszyscy…, jeszcze w ostatnich arkuszach zależność wysokości Gwiazdy Polarnej od szer. geogr. Bardzo łatwe więc… 100%.

Zad. 3 – bardzo łatwe, wprost kierunki siły Coriolisa na obu półkulach, nawet bez żadnego haczyka, powtarzaliśmy ten „motyw” w różnych zadaniach.

Zad. 4 i 5 – łatwe , zwłaszcza z załącznikami; wpływ czynników geograficznych na przebieg granicy wiecznego lodu i na wielkość opadów; zadanie ćwiczone w wielu arkuszach, myślę, że po chwili analizy materiału źródłowego zrobione na 100%.

Zad. 6 – pierwsze trudniejsze zadanie, wymagało otwartej, rozwiniętej, kilkuzdaniowej wypowiedzi z argumentami uwzględniającymi wpływ ośrodków barycznych na wielkość opadów, na podstawie klimatogramu. Mam nadzieję, że po chwili przypomnienia zadań z klimatologii, kiedy analizowaliśmy takie zależności zrobiliście to zadanie.

Zad. 7 – zadanie średnio trudne, ale zamknięte co bardzo ułatwiało sprawę; hydrologia Polski – listopad 2015; do zrobienia nawet na podstawie ogólnej wiedzy o środowisku Polski;

Zad. 8 – dalej hydrologia Polski, ustrój rzeczny Wisły- to wiedzieli Wszyscy na zajęciach (powtarzaliśmy do znudzenia) plus lokalizacja Tczewa i Warszawy  na mapie Polski i odpowiedź gotowa. Myślę, że łatwe, chociaż nie lubiliście geografii Polski.

Zad. 9 do zad. 15. – tzw. „zadania z mapy”, łatwe…….; obliczeniowe ze skali mapy bardzo proste; dalej zdjęcie, formy użytkowania ziemi (odczytane z mapy), wąwóz i lessy też bardzo nawet łatwe; jedynie mam nadzieję, że zorientowaliście się że przy siarce chodziło o inna metodę jej pozyskiwania niż w Tarnobrzegu. Poza tym Mapa bez niespodzianek, z prostymi zadaniami. Po zrobieniu tylu arkuszy maturalnych na zajęciach, mam tylko nadzieję, że nie doszukiwaliście się na siłę trudności.

Zad. 16 i 17 – zadania łatwe i do tego jedno zamknięte; zagadnienie zasięgu zlodowaceń i różnicy między rzeźbą młodoglacjalną i staroglacjalną omawialiśmy i na wykładach i wielokrotnie było w zadaniach (nawet identyczne).  Na 100% zrobione.

Zad. 18  - zadanie średnio trudne, tylko trzeba było przypatrzeć się dobrze mapce, która trochę ograniczała – bardzo mały obszar. Same trzęsienia Ziemi i ich przyczyny na pewno pamiętaliście i z wykładów i z wielu zadań.

Zad. 19 – przekrój geologiczny; chyba …, na zajęciach i seminarium robiliśmy znacznie trudniejsze analizy i myślę, że pomimo niepopularnego zagadnienia z geologii daliście spokojnie rade, troszkę trudniejsze te zakłady, bo wszystkie z tej samej branży, ale jak popatrzyliście na rodzaj skał na przekroju to dało się zrobić.

Zad. 20  – zadanie z gleb, ale chyba bardzo łatwe i jeszcze zamknięte.

Zad. 21 - powiem, że chyba dla Was średnio trudne, choć nie lubicie tych zagadnień; masyw Klimandżaro (wulkany) i sawanna chyba mimo tego nie sprawiły problemów, na zajęciach robiliście na 100%.

I dopiero teraz część ekonomiczna:

Zad. 22 – analiza piramidy demograficznej Polski była przez nas omawiana wiele razy, aż mieliśmy dosyć demografii. Nawet w 90 % podobne zadania… Więc chyba powiem łatwe…..:) 100%

Zad. 23 – urbanizacja…, zadanie myślę, że nie sprawiło Wam kłopotu, tylko nie wiem czy zdjęcie mieliście bardziej wyraźne i w kolorze?:) Zobaczę to dopiero przy sprawdzaniu. A problemy społeczne były w prezentacji z urbanizacji na wykładzie.

Zad. 24 – zadanie z geografii politycznej; mniejszości narodowe, ale w naszym regionie, zamknięte, więc było na pewno bez problemów.

Zad. 25 – zadanie zamknięte, łatwe; rośliny oleiste i inne, nawet szczegółowiej mieliśmy  wszystko w materiale teoretycznym z rolnictwa; myślę że to zadanie na 100% każdy zrobił.

Zad. 26 – intensywne rolnictwo, robiliśmy identyczne zadania.

Zad. 27 – dalej rolnictwo, tylko Polski; zmiany struktury zasiewów omawialiśmy w materiale teoretycznym z rolnictwa Polski (ten, który ode mnie dostaliście) i identyczne zadania były w arkuszach Myślę, że OK!

Zad. 28 – chyba łatwe, ponieważ robiliśmy w jednym z ostatnich arkuszy dokładnie takie zadanie, i był nawet ten sam port Mujnak. Ale trafione na 100%.

Zad. 29 - Tak samo jak w zad. 28. Ten sam problem rozwiązywaliśmy w jednym z ostatnich arkuszy, tylko zadanie było trudniejsze bo otwarte, a tu zamknięte. Więc jeśli Ktoś pilnie pracował, trafił w 100%.

Zad. 30. i 31 – struktura bilansu energetycznego i surowce energetyczne ?w Polsce i na świecie (materiały teoretyczne, które analizowaliście ze mną na zajęciach), zadania typowe, często powtarzane w arkuszach, więc chyba nie za trudne.

Zad. 32 – geografia Polski, zadanie średnio trudne; w zasadzie jak Ktoś znał mapę Polski, o czym w kółko przypominaliśmy sobie na zajęciach  to chyba innych problemów w tym zadaniu nie było, mam nadzieję. Jak na przemysł Polski to chyba OK.

Zad. 33 –  zadanie co prawda otwarte i należało napisać wniosek, ale nie był zbyt trudny, zwłaszcza że połączenie analizy tabeli z danym i mapy dawało wprost odpowiedź. Średnio trudne, bo samo pisanie wniosków należy do grupy zadań dla Was dość trudnych. Ale jestem pewna że poradziliście sobie po ćwiczeniach na 100%.

Zad. 34. Typ zadania doskonale znany, łatwy, bo zamknięty. Strukturę zatrudnienia omawialiśmy na wykładach i ćwiczeniach, należało tylko połączyć z wiedzą z gospodarki Świata. Kraje były z tego samego regionu, więc mogło Wam się trochę mylić, ale jestem pewna że daliście tu też radę.

Zad. 35. No cóż na koniec mapa polityczna świata, ale też zadanie zamknięte. Nie mieliście z nimi problemów na zajęciach. A więc i na maturze 100%.

Po tej analizie… już na koniec, myślę że arkusz pracochłonny i wymagający wiedzy i analitycznego myślenia, to w końcu Matura!
Ale nie mam żadnych już wątpliwości, że po naszej wspólnej pracy daliście radę spokojnie go napisać
A najważniejsze, że wyniki pozwolą Wam znaleźć się w październiku w gronie Studentów tej jedynej wymarzonej Uczelni -  czego Wam z całego serca Wszystkim Życzę!

A po tym ciężkim roku …. FANTASTYCZNYCH, SPEŁNIAJĄCYCH MARZENIA, UŚMIECHNIĘTYCH   WAKACJI!

Ze słonecznymi pozdrowieniami
Anna Kowalska
Wykładowca Geografii CN.

 

Po Maturze 2015. Komentarz.
 





Komentarz do matury 2012

 W maju 2012r. geografia to nadal jeden z najchętniej wybieranych przedmiotów dodatkowych na maturze. Tegoroczny arkusz nie powinien być zaskoczeniem dla Maturzystów Collegium Novum. Tematy (zadania) jak zwykle przekrojowe, ale na podobnym poziomie trudności jak w ostatnich latach. Na pewno trzeba było wykazać się wiedzą, a co najważniejsze umiejętnością jej wykorzystywania i przetwarzania w konkretnych zadaniach problemowych. Myślę, że Maturzyści Collegium Novum, którzy pilnie pracowali na rocznym kursie poradzili sobie z tym wyzwaniem. Wszystkie typy zadań, które pojawiły się w tegorocznym arkuszu były rozwiązywane na zajęciach – ćwiczeniach, a zagadnienia teoretyczne omawiane na wykładach. Jestem więc pewna, że praca Maturzystów Collegium Novum się opłacała i dała dobre wyniki.

Zadania od 1-8 wykonywane na podstawie barwnej mapy tym razem Karkonoszy myślę, że nie sprawiły większości Maturzystom kłopotów – typowe i dosyć jednoznaczne odpowiedzi wchodziły „w grę”. Pozostałe przy odrobinie analizy też były do zrobienia.

Poniżej podaje przykład porównania wybranych zadań z arkusza 2012 z zadaniami omawianymi na zajęciach, komentując niektóre.

ZADANIA Z MATURY 2011

PRZYKŁADOWY ODPOWIEDNIK ZADANIA NA KURSIE

Zad. 1

Podkreśl nazwy powiatu i województwa,
w których znajduje się przedstawiony na mapie fragment polskich Karkonoszy.

Zad.

Podaj nazwę województwa, w którym znajduje się przedstawiony na mapie fragment Gór Stołowych.

Zad. 2

Na podstawie mapy przyporządkuj podanym
w tabeli obiektom miejsca na profilu. Wpisz do tabeli litery, którymi je oznaczono.

Zad.

Wpisz w wyznaczonych miejscach profilu nazwy elementów doliny, wybierając je z podanych poniżej.

Zad. 3

Podaj wysokość Gwiazdy Polarnej obserwowanej z punktu widokowego przy zielonym szlaku.

Zadanie według Niektórych, trudne i trochę podchwytliwe. Wystarczyło tymczasem odczytać z mapy szerokość geograficzną miejsca (rzeczywiście trzeba było na to wpaść)

Zad. 4

Na podstawie mapy podaj nazwy własne obiektów geograficznych oznaczonych na fotografii literami A i B.

 

Zad.

Zaznacz nazwę góry, z której wykonano fotografię.

 

Zad. 5, 6, 7, 8

Zadania bardzo typowe, powtarzające się prawie w każdym arkuszu z poprzednich lat, rozwiązywanym na zajęciach.

Zad. 10 i 11

Obliczanie wysokości górowania Słońca i godziny czasu słonecznego.

Robiliśmy dziesiątki takich zadań, nawet trudniejszych.

Zad.

Oblicz wysokość górowania słońca w Warszawie 22 czerwca.

Zad. 13

Na podstawie przekroju geologicznego uporządkuj podane wydarzenia od najstarszego do najmłodszego.

Zad.

Na podstawie przekroju geologicznego uporządkuj podane wydarzenia od najstarszego do najmłodszego.

Zad. 24

Podaj dwie przyczyny niskiej wartości współczynnika urodzeń i dwie  wysokich zgonów

w Rosji i na Ukrainie po 1990 r.

 

Na zajęciach analizowaliśmy piramidy wieku w KWR i KSR, przyczyny wysokich i niskich wskaźników urodzeń np. Polski, Ukrainy, Etiopii itd.

Zad. 32

Sformułuj wniosek określający relację pomiędzy wartością obrotów handlowych a poziomem rozwoju społecznego krajów (tabela)

Zad.

Wyjaśnij dlaczego wielkość obrotów handlu zagranicznego wpływa na poziom rozwoju gospodarczego.

Zad. 30

Podaj dwie cechy rolnictwa tych krajów, które umożliwiają osiąganie tak wysokiej efektywności.

Zad.

W tabeli wskaż kraje, które charakteryzują się intensywnym rolnictwem i podaj trzy czynniki ekonomiczne, które mają na to wpływ.

Myślę, że Maturzyści 2012 pamiętali dobrze typy zadań, ćwiczone często „do znudzenia” w ciągu 7 miesięcy zajęć.

A to tylko przykłady, których było znacznie więcej. 90 % zadań z matury 2012 miało prawie identyczne odpowiedniki w naszych testach, sprawdzianach i kilku próbnych maturach. Ponadto nasze typy zagadnień, o których rozmawialiśmy na zajęciach się w dużym stopniu sprawdziły (zadania z mapy, obliczanie kąta padania promieni słonecznych, klimatologia, przekroje geologiczne, procesy rzeźbotwórcze, demografia, surowce mineralne, wyciąganie wniosków na podstawie danych statystycznych itd.). No i najważniejsze! Przewidywaliśmy, że z geografii fizycznej będzie więcej zadań (aż 22) niż z geografii ekonomicznej (tylko 12)

Pozdrawiam wszystkich Maturzystów Collegium Novum. Mam nadzieję, że wyniki z egzaminu, pozwoliły Każdemu z Was osiągnąć sukces na miarę swoich możliwości, no i oczywiście wybrać „ciekawą drogę na przyszłość”.

Pozdrawiam Wszystkich Maturzystów.

Wykładowca geografii Collegium Novum.

Anna