Geografia - 134 godziny zajęć

Matura 2020 z geografii - komentarz

Jakie zadania w tym roku na maturze rozszerzonej z geografii?

W kolejnym dniu matur, 19 czerwca, część abiturientów przystąpiła do egzaminu z geografii na poziomie rozszerzonym.

Tegoroczna matura odbywa się – z powodu epidemii koronawirusa – z miesięcznym poślizgiem. Niektórzy maturzyści chwalą sobie ten dodatkowy czas, który mieli na powtórki. Natomiast inni zwracają uwagę, że nauka zdalna podczas epidemii, bez bezpośredniego kontaktu z nauczycielami była jednak trudna. Jedno jest pewne sytuacja była bardzo nietypowa.

Jaka była tegoroczna matura z geografii?

Z pierwszych komentarzy zamieszczonych na Twitterze wynika, że zdania uczniów są bardzo podzielone. Dla jednych egzamin z rozszerzonej geografii był bardzo łatwy, dla innych raczej trudny. "W sumie powiem wam ze ta geografia nie była wcale taka ciężka, jakbym się uczyła to nawet i ładny wynik mógłby wyjść", "ja myślałam że biologia była trudna ale geografia to przebiła ", "matura z geografii była naprawdę trudna", "Nie była zła ta geografia, serio podobało mi się, myślę że 60% będzie na spokojnie", "wydaje mi się że geografia była łatwa", "Ale geografia trudna moim zdaniem... "

Mam nadzieję, że dla moich maturzystów była na miarę oczekiwań:).

Jakie zadania były na maturze rozszerzonej z geografii?

W arkuszu egzaminacyjnym czekało Maturzystów 35 zadań, każde z nich jeszcze podzielone na mniejsze podpunkty. Zadania były zróżnicowane, w typowych formułach. Sporo było zadań z geografii regionalnej. W mojej opinii matura była minimalnie trudniejsza niż w poprzednich latach. Jednak jestem przekonana, że Maturzyści, którzy pracowali ze mną 7 miesięcy, przeanalizowali wszystkie materiały, dodatkowo popracowali w czerwcu dali radę rozwiązać zadania i trzymam mocno kciuki za wymarzone wyniki:).

A teraz kilka zdań opinii o arkuszu.

Zad. 1 Typowe zadanie. Teoria z ruchu obrotowego Ziemi. Mam nadzieję, że nie sprawiło problemów.

Zad. 2.1 Zadanie z klimatów Afryki. Trudniejsze, bo odpowiedź trzeba dać z samych danych statystycznych, bez klimatogramu. Ale do zrobienia po analizie.

Zad. 2.2 Geografia regionalna Afryki. Hydrologia. Należało dobrze przeanalizować opisy i powiązać z klimatem. Dużo w tym arkuszu zadań z regionalnej.

Zad. 3. Analiza mapy synoptycznej. Robiliśmy podobne zadania na ćwiczeniach. Chyba nie było trudności w tym przypadku.

Zad. 4 . Dalej klimaty – wpływ prądów morskich na klimat, klasyczne zadanie, plątały nam się bardzo podobne w arkuszach:).

Zad. 5. I znowu klimaty. Tym razem cyklony tropikalne. Analizowaliśmy tą mapę na zajęciach i omawialiśmy warunki tworzenia cyklonów. Mam nadzieję, że pamiętaliście.

Zad. 6-12. Zadania z analizy mapy topograficznej. Tym razem Suwalszczyzna, a więc typowo jak w poprzednich latach. Polecenia bardzo typowe, powtarzające się w naszych zadaniach na zajęciach. Myślę, że tu nie było niespodzianek. Zadania nawiązywały do rzeźby polodowcowej Pojezierza Suwalskiego i elementów środowiska, które są nią warunkowane. Między innymi w ostatnim zadaniu gleby. Zadania mam nadzieję dla Was łatwe.

Zad. 13. Generalnie maturzyści nie lubią pytań z tego zagadnienia. Ale należało odnieść się spokojnie do klimatu. I dało się napisać.

Zad. 14 – 16. Aż się uśmiechnęłam. Pytania z geologii. Przekroje łatwe, robiliśmy dużo trudniejsze. A Islandia na granicy płyt litosfery myślę też nie sprawiła kłopotów. Jestem pewna że daliście tu radę.

Zad. 17-19. Dalej geologia. Trochę trudniejsze zadanie wymagające definicji fałdowania, rodzajów fałdów, odniesienia do teorii płyt litosfery. A do tego zadanie otwarte. A następnie dwa zadania z geografii regionalnej Polski. Wymagały analizy dokładnie treści , powiązania z wiedzą z geografii ogólnej. Mam nadzieję, że poszły dobrze.

Zad. 20-24. Zadania z demografii. Troszkę więcej zadań z geografii politycznej, może troszkę za szczegółowe. Ale aktualne w polityce światowej, więc trzymam kciuki za dobre rozwiązania.

Zad. 25-26. Zadania z rolnictwa świata. Typowe, analizowaliśmy zagadnienia i dużo było w materiałach. Różnica między typami rolnictwa, warunki uprawy ryżu to chyba nie były tematy zaskakujące.

Zad. 27 – 28 Rolnictwo Polski. W tym praktyczne zadanie z lokalizacji sadu, warunków uprawy. To zadanie jest krytykowane w mediach przez maturzystów jako trudne. Zawsze od lat zadanie praktyczne nie cieszy się popularnością. I w tym roku także.

Zad. 29-32. Geografia gospodarcza Polski i Świata – energetyka, rozmieszczenie zakładów przemysłowych. Zadania średnio trudne, ale wymagające wiedzy konkretnej.

Zad. 33-35 Gospodarka Świata. Pytania dosyć szczegółowe, ale pomocne były tutaj podane dane statystyczne, które należało przeanalizować. Zadanie również mało popularne.

Ogólnie arkusz trochę trudniejszy niż w ostatnich latach. Jak zawsze dużo geografii fizycznej, mniej ekonomicznej, choć ta z kolei dosyć szczegółowa. Więcej też niż zwykle geografii regionalnej. Jestem jednak pewna, że napisaliście i wyniki pozwolą spełnić marzenia o konkretnych studiach.

Jak znajdziecie chwilę, napiszcie jakie są Wasze spostrzeżenia po tym arkuszu. Macie do mnie maila
Dziękuję za cały wspólny rok, życzę Wszystkim Absolwentom Collegium Novum samych sukcesów na studiach!

Pozdrawiam.
Anna Kowalska 

wykładowca geografii CN

 

Matura 2019 z geografii - komentarz


Matura z Geografii 2019 już jest historią….!

Absolwenci szkół ponadgimnazjalnych, w tym Maturzyści Collegium Novum 15 maja zmierzyli się z zadaniami egzaminacyjnymi z poziomu rozszerzonego geografii. W tym dniu byłam myślami z Wami i trzymałam mocno kciuki.

Geografia już od lat jest najchętniej wybieranym przedmiotem na maturze. W tym roku wybrało ją ponad 26% maturzystów. Geografia bowiem umożliwia wstęp aż na 33 kierunki studiów, na których studiuje łącznie ok. 60% wszystkich studentów.

Egzamin maturalny jest ważnym wydarzeniem w życiu młodego człowieka, a także w życiu jego rodziny i znajomych, zatem dotyczy znaczącej części społeczeństwa. Jak zwykle w takich sytuacjach bywa, w przestrzeni społecznej funkcjonuje wiele opinii, poglądów, a nawet mitów dotyczących tego egzaminu. Matura bywa często w mediach nazywana „egzaminem dojrzałości” z sugestią, że jest ona przepustką do mitycznej dojrzałości. Tymczasem nazwa „egzamin dojrzałości” to pochodzące z przeszłości określenie, będące skrótem „egzamin dojrzałości do podjęcia studiów wyższych”.

Podjęcie studiów wyższych jest zadaniem, które pragnie wykonać wiele osób, a wymaga od Maturzystów ściśle określonych kompetencji. Absolwenci Collegium Novum, po wyborze Geografii, włożyli w jego przygotowanie dużo trudu:

  • 104 godziny wspólnych zajeć; 20 godzin seminariów; 20 godzin ćwiczeń online;
  • ponad 1300 rozwiązanych zadań ; 7 matur tematycznych; 3 matury całościowe,
    który zasługuje na szacunek i gwarantuje sukces.

Po analizie arkusza rozszerzonego jestem przekonana, że ten wysiłek się opłacał i da wysokie wyniki.
W mediach, tuż po egzaminie zdania Maturzystów były podzielone: jedni, przyznali że część zadań ich zaskoczyła, a inni stwierdzali, że była łatwa. Najczęściej jednak dominowały opinie podobne do tej: „Ta geografia to była dziwna jakaś. Niby prosta ale nie do końca. Niektórych pytań to ja nawet nie ogarnęłam o co im chodzi”.
Ja po analizie arkusza nie mam podobnych wrazeń, jestem ciekawa jak Moi Maturzyści?

Mam nadzieję, ze arkusz rozszerzony nie był zaskoczeniem dla Maturzystów, którzy ze mną pracowali. Tematy (zadania) nie były trudniejsze niż zwykle. Na pewno wymagały wiedzy, jej wykorzystania w życiowych sytuacjach. Myślę, że Maturzyści Collegium Novum, którzy pilnie pracowali, poradzili sobie spokojnie z tym wyzwaniem. Wszystkie typy zadań, które pojawiły się w tegorocznym arkuszu były rozwiązywane na zajęciach – ćwiczeniach, a zagadnienia teoretyczne omawiane na wykładach. Jestem więc pewna, że Maturzyści Collegium Novum są przygotowani do podjęcia studiów wyższych.

ANALIZA ARKUSZA MATURALNEGO Z GEOGRAFII ROZSZERZONEJ – 2019r.


Zapraszam do lektury przykładowych odpowiedzi (pamiętajmy jednak, że nie wyczerpują one wszystkich możliwości…) oraz mojego komentarza.

Zad. 1.1. Oceń, czy poniższe informacje dotyczące skutków ruchów Ziemi, obserwowanych 22 czerwca w miejscach oznaczonych na mapie literami, są prawdziwe. Zaznacz P, albo F.
1. P
2. F
3. P

Komentarz: skutki ruchów Ziemi; podstawowe zadanie z astronomii, myślę, że poszło ok.

Zad. 1.2. Oblicz, która jest godzina według czasu słonecznego (miejscowego) w Warszawie (52°N; 21°E) w chwili, gdy Słońce góruje w miejscu oznaczonym na mapie literą C. Zapisz obliczenia.
Różnica długości geograficznej 81
° odpowiada 5 godzinom i 24 minutom.
W Warszawie jest 17.24.

Komentarz: no cóż, mam nadzieję, że się ze mną zgodzicie, łatwe zadanie – obliczanie różnicy czasu. Lepiej być nie mogło!

Zad.1.3. Na rysunkach oznaczonych numerami 1–3 przedstawiono gnomony i rzucane przez nie cienie w momencie górowania Słońca w dniu 22 czerwca w trzech spośród czterech miejsc oznaczonych na mapie literami. Wszystkie gnomony mają wysokość 1 metra. Okręgi mają promień równy wysokości gnomona. Na każdym rysunku podpisano kierunek północny.

Wpisz pod rysunkami litery oznaczające miejsca na mapie, w których umieszczono gnomony.
1. ......C.............      2. ..........D...........      3. ......B...............

Komentarz: to zadanie wymagało krótkiej analizy związku miedzy długością cienia, kątem padania promieni słonecznych i szerokością geograficzną. Według mnie, po chwili zastanowienia poradziliście sobie z tym zadaniem świetnie.

Zad. 2. (strona I barwnego materiału źródłowego). Przedstaw trzy prawidłowości odnoszące się do zróżnicowania zasolenia powierzchniowych wód oceanicznych na świecie.
Na przykład:
1. Im wyższa temperatura tym wyższe zasolenie.
2. Morza śródlądowe są bardziej zasolone niż wody oceaniczne.
3. Opady atmosferyczne zmniejszają zasolenie.

Komentarz: Formułowanie prawidłowości ćwiczyliśmy do ,,znudzenia” do ostatnich zajęć; zagadnienie nie trudne, więc myślę że daliście radę spokojnie.

Zad. 3.1. Na rysunkach oznaczonych numerami 1−3 przedstawiono schematy cyrkulacji powietrza atmosferycznego... Literami X i Y oznaczono położenie stacji meteorologicznych, dla których wykonano klimatogramy.
Podaj nazwę układu barycznego, dla którego są charakterystyczne niskie opady atmosferyczne w stacjach meteorologicznych X i Y. Wyjaśnij, dlaczego ten układ baryczny nie sprzyja występowaniu opadów.
Układ baryczny: Wyż – w wyżu zstępujące ruchy mas powietrza, powietrze ma małą wilgotność, nie dochodzi do kondensacji, powstawania chmur i opadów.

Komentarz: klimatologia; to zadanie wywołuje, wiecie dlaczego, myślę że 100%.

Zad. 3.2. Dokończ zdanie – wybierz i zaznacz odpowiedź A, B albo C oraz jedną z odpowiedzi 1−3.
Na klimatogramach dla stacji X i Y przedstawiono roczny rozkład temperatury powietrza i opadów atmosferycznych charakterystyczny dla klimatu C.2.

Komentarz: dalej klimatologia, zadanie łatwe, zamknięte, myślę, że Was nie zaskoczyło.

Zad. 4. Do każdego opisu w tabeli przyporządkuj nazwę rodzaju chmury, wybraną z podanych poniżej, oraz numer fotografii, na której przedstawiono ten rodzaj chmury.
cumulus 2
cirrus 1

Komentarz: Chmury... chyba też bez niespodzianek, nawet zdjęcia podobne do naszych.

Zad. 5. Utwórz model przyczynowo-skutkowy, przedstawiający powstawanie chmury typu konwekcyjnego. Wpisz w wyznaczonych miejscach litery, którymi oznaczono odpowiednie sformułowania, wybrane z podanych poniżej.
A-E-B-F-D

Komentarz: Typowe zadanie, ciąg przyczynowo-skutkowy, ćwiczyliśmy dużo takich, merytorycznie myślę, że dla Moich maturzystów łatwe.

Zad. 6. Zadanie wykonaj, korzystając z mapy, na której barwami zaznaczono dorzecze wybranej rzeki (strona I barwnego materiału źródłowego). Zaznacz literę, którą oznaczono opis ustroju rzeki przedstawionej na mapie.
D. Rzeka jest najsilniej zasilana w okresach późnojesiennym i zimowym, w których występują: pora opadowa oraz największe wezbrania. Stany wód są najniższe podczas lata.

Komentarz: Hydrologia – ustroje rzeczne, Zadanie zamknięte; też według mnie nie mieliście problemów.

Zad. 7. Na mapie przedstawiono przestrzenne zróżnicowanie rodzajów wezbrań rzek wraz z okresami ich występowania w Polsce.
Wisła charakteryzuje się ustrojem (prostym / złożonym) .złożonym...
Uzasadnienie: ustrój deszczowo-śnieżny, wezbrania latem (opady) i wiosną topnienie śniegów. W pozostałych okresach suchych – niżówki.

Komentarz: Ustrój Wisły; chyba prościej być nie mogło.

Zad. od 8. do 13. wykonaj, korzystając z barwnej mapy szczegółowej okolic Jeziora Pilchowickiego w Sudetach (strona II barwnego materiału źródłowego).

Komentarz: zadania z „mapy” bez żadnych niespodzianek; mam nadzieję że się ze mną zgadzacie - łatwe, zamknięte w większości, chyba do zrobienia na 100%.

Zad. 8. Elektrownie przedstawione na mapie wykorzystują takie samo źródło energii jak elektrownie
A. Konin i Pątnów.     B. Jaworzno i Opole.     C. Solina i Żarnowiec.     D. Rybnik i Kozienice.

Zad. 9. Wpisz w wyznaczonych miejscach jedno z określeń podanych w nawiasach, tak aby zdania prawidłowo opisywały przedstawioną na fotografii sytuację.
1. Podczas wykonywania zdjęcia obiektyw aparatu fotograficznego skierowano na azymut (60°/95°).
2. Odległość w terenie między miejscem wykonania zdjęcia a przedstawionym na nim mostem kolejowym jest (mniejsza / większa) niż 500 m.
3. Pociąg poruszał się w kierunku oznaczonym literą (A / B).

Zad. 10. Przyporządkuj trzy z wymienionych obiektów geograficznych do wskazanych miejsc na profilu terenu. Wpisz nazwy tych obiektów w odpowiednie miejsca. Kolejno od lewej:
Iwanica      Dziki Wąwóz      potok Strzyżówka

Zad. 11. Oblicz średni spadek strumienia, który wypływa z miejsca położonego pomiędzy górami Brożyna (A4) a Korzec (A5). Przyjmij, że długość w terenie tego strumienia wynosi 2900 m, a jego ujście do rzeki Bóbr jest położone na wysokości 255 m n.p.m. Wynik podaj w %. Zapisz obliczenia.
400m npm – 255m npm = 145 m
145m/2900m = 0,05 x 100 = 5%

Zad. 12. Na barwnej mapie szczegółowej zaznaczono czerwony szlak rowerowy z Wlenia (F1) do Radomic (A3). W tabeli opisano trzy charakterystyczne obiekty położone w polach mapy, przez które przebiega ten szlak. Wpisz obok każdego z opisów oznaczenie właściwego pola mapy, w którym znajduje się dany obiekt.
1. E2
2. C2
3. B3

Zad.13. Na barwnej mapie szczegółowej zaznaczono przebieg przekroju geologicznego, przecinającego szczyt góry Gniazdo (C2) i Górę Zamkową (D1), zamieszczonego na stronie III barwnego materiału źródłowego. Dokończ zdanie …
Inwersją rzeźby terenu w stosunku do budowy geologicznej charakteryzuje się A. góra Gniazdo ponieważ wypukłej formie terenu odpowiada struktura 3. synkliny.

Zad.14. Podaj, czy skała oznaczona numerem 10 jest skałą o strukturze jawnokrystalicznej czy skrytokrystalicznej. Wyjaśnij, jak powstaje skała o takiej strukturze.
Struktura skrytokrystaliczna
Wyjaśnienie skała zastyga w warunkach niższego ciśnienia i temperatury, proces przebiega bardzo szybko, kryształy minerałów nie zdążyły wytworzyć dużych widocznych struktur.

Komentarz: geologia, powtarzaliśmy do samego końca, zadanie podstawowe, zdecydowanie myślę, że zrobiliście na 100%.

Zad.15.1. Uzupełnij tabelę. Wpisz obok każdego z podanych opisów procesów geologicznych nazwę formy ukształtowania powierzchni terenu powstałą w wyniku tego procesu oraz literę oznaczającą fotografię, na której ta forma została przedstawiona. Nazwy form ukształtowania powierzchni wybierz z podanych poniżej.
1. Oz D
2. Kem C
3. Kocioł polodowcowy A

Komentarz: formy polodowcowe, robiliśmy identyczne zadania, więc znowu na szczęście bez zaskoczenia.

Zad. 15.2. Podaj przykład elementu środowiska przyrodniczego sprzyjającego rozwojowi gospodarczemu regionu, którego fragment przedstawiono na fotografii B, oraz przykład elementu środowiska przyrodniczego, który może utrudniać jego rozwój gospodarczy. Wyjaśnij, dlaczego dany element środowiska przyrodniczego sprzyja rozwojowi gospodarczemu lub może utrudniać rozwój.
Element środowiska przyrodniczego sprzyjający rozwojowi gospodarczemu: jeziora
Wyjaśnienie: jeziora są atrakcją turystyczną – rozwija się turystyka.
Element środowiska przyrodniczego utrudniający rozwój gospodarczy: słabe gleby bielicowe, płowe, rdzawe.
Wyjaśnienie: Utrudnienie w rozwoju rolnictwa.

Komentarz: Zadanie już wymagało powiązania faktów, związku między elementami środowiska a działalnością człowieka; ale merytorycznie moim zdanie daliście radę.

Zad.15.3. Fotografie A i B zostały wykonane na obszarach dwóch parków narodowych. Uzupełnij tabelę. Wpisz nazwy parków narodowych, w których wykonano fotografie. Nazwy parków dobierz z podanych.
Fotografia   A. Karkonoski    B. Wigierski

Komentarz: To nie był Wasz ulubiony temat, ale zadanie mam nadzieję zrobiliście.

Zad.16. Jedną z przyczyn częstego występowania osuwisk w Karpatach jest duże nachylenie stoków, sprzyjające niestabilności gruntu i − w konsekwencji − ruchowi skał w dół stoku. Przedstaw dwie − inne niż podane powyżej − przyrodnicze przyczyny występowania osuwisk w Karpatach. Np.:
1. Budowa geologiczna – flisz karpacki sprzyja osuwiskom ze względu na naprzemienne ułożenie różnych rodzajów skał. Taki grunt nasączony wodą może tracić spójność.

2. Erozja rzeczna (boczna i denna) może powodować docięcia brzegów i ich osuwanie.

Komentarz: Pierwsze zadanie trudniejsze myślę dla Was. Wymagało większej wiedzy z geologii i procesów, ale to matura. A na zajęciach robiliśmy trudniejsze.

Zad.17.1. Oceń, czy poniższe informacje dotyczące formacji roślinnych lub gleb występujących w wielu dolinach rzecznych i na wysoczyznach w Polsce są prawdziwe. Zaznacz P albo F .
1.P    2.F    3.F

Komentarz: to też nie lubiany temat, ale zadanie zamknięte więc może się udało.

Zad. 17.2. Wybierz spośród przedstawionych na rysunku dwie gleby o różnej wartości użytkowej i zapisz ich nazwy. Przedstaw związek między wartością użytkową tych gleb a ich rolniczym zagospodarowaniem. Na przykład:
Gleby bielicoziemnie- mało żyzne, uprawa mało wymagających żyta, porośnięte lasami iglastymi.
Gleby brunatnoziemne – bardziej żyzne, uprawa bardziej wymagających roślin (rzepak, pszenica), porośnięte grądami.

Komentarz: Nadal mało ulubiony temat. Ale tym razem podstawowe zadanie, choć wymagało analizy i wiązania faktów. Moim zdanie dla Moich Kursantów jednak łatwe.

Zad.18. Zaznacz dwie prawidłowości odnoszące się do występowania zjawisk sejsmicznych na Ziemi.
C. Obszar fałdowań alpejskich charakteryzuje się wyższą aktywnością sejsmiczną niż obszary wcześniejszych fałdowań.
E. Platformy prekambryjskie są obszarami wolnymi od trzęsień ziemi lub o sporadycznym występowaniu tych zjawisk.
Komentarz: zadanie zamknięte z procesów wewnętrznych, łatwiej być nie mogło mam nadzieję że się ze mną zgodzicie.

Zad.19. Przyporządkuj rzekom po dwa państwa, które toczą spory o zasoby wodne tych rzek. Państwa dobierz z podanych poniżej i wpisz ich nazwy do tabeli.
Ganges: Indie Bangladesz
Nil: Sudan Egipt
Tygrys i Eufrat: Turcja i Irak

Komentarz: W zasadzie zadanie wymagało znajomości mapy świata, rozmawialiśmy wiele razy o tym. Jak z tym nie było kłopotu to zadanie na 100%.

Zad. 20. W tabeli przedstawiono udział (w %) pięciu kontynentów o największej liczbie ludności w rozmieszczeniu wyznawców wybranych religii (wyznań) w 2011 r. Uzupełnij tabelę.
Afryka
Ameryka Północna
Europa
Azja

Komentarz: Zamknięte, łatwe zadanie z „religii”; robiliśmy trudniejsze.

Zad. 21. Na mapie oznaczono literami A−D wybrane państwa. Uzupełnij tabelę. Wpisz obok opisu państwa jego nazwę oraz literę, którą to państwo oznaczono na mapie.
1. Japonia D
2. Rosja A
3. Afganistan B

Komentarz: zadanie z geografii ekonomicznej, myślę, że nie było z nim problemów, merytorycznie nieskomplikowane.

Zad. 22. Zaznacz dwa poprawne wnioski odnoszące się do prognozowanych dla lat 2014−2050 i przedstawionych na wykresie zmian w liczebności ludności miejskiej i wiejskiej.
B. W Chinach i Indiach jest przewidywany do 2050 r. wzrost udziału ludności miejskiej i spadek udziału ludności wiejskiej
D. Spadek liczby ludności zarówno miejskiej, jak i wiejskiej jest prognozowany do 2050 r. w nielicznych krajach świata

Komentarz: zadanie zamknięte, podstawowe, z takimi zadaniami nie mieliście w ogóle kłopotów.

Zad.23. W tabeli przedstawiono strukturę pracujących (w %) według sektorów gospodarki w wybranych krajach. Uzupełnij tabelę. Wpisz nazwy krajów wybrane z podanych poniżej.
Turcja
Czechy
Grecja

Komentarz: Znowu zadanie zamknięte???? wymagało analizy podstawowej danych i zrobione????

Zad.24.1. Podaj główną przyczynę odczytanych wartości współczynnika maskulinizacji ogółem w Polsce w 2017 r. w każdym z poniżej podanych przedziałów wieku spośród zaznaczonych na wykresie.
Najmłodszy przedział wieku: Wskaźnik maskulinizacji ok. 105m/100k. Rodzi się więcej chłopców niż dziewcząt.
Najstarszy przedział wieku: Wskaźnik ok 58 m/100k. Większa długość życia kobiet, wyższe wskaźniki śmiertelności mężczyzn w wieku produkcyjnym.

Komentarz: Na temat zadania nie powinniśmy dyskutować - rozwiązywaliśmy je w różnych wersjach.

Zad.24.2. Podaj główną przyczynę niskich wartości współczynnika maskulinizacji w miastach w Polsce w 2017 r.
Większa migracja kobiet do miast, w poszukiwaniu pracy w usługach.

Komentarz: jak wyżej.

Zad.25. Uzasadnij, podając po jednym − różnym dla obu obszarów A i B − argumencie, dlaczego najkorzystniej jest przeprowadzić nasadzenie lasu na obszarze oznaczonym literą A, a osiedle mieszkaniowe zlokalizować na obszarze oznaczonym literą B.
Las: nasadzienie lasu na zboczu zmniejszy erozję oraz osuwanie gleby.
Osiedle mieszkaniowe: płaski teren sprzyja zabudowie, obniża jej koszty.

Komentarz: zadanie na pierwszy rzut oka trudniejsze, ale jak spojrzeliśmy na rysunek to stawało się łatwiejsze. Mam nadzieję, że zrobiliście.

Zad. 26.1. Do każdego z opisów przyporządkuj odpowiedni surowiec eksploatowany w Polsce. Wpisz jego nazwę do tabeli.
1. Gaz ziemny
2. Ropa naftowa
3. Węgiel brunatny

Komentarz: Aż się boję znowu powiedzieć, że łatwe. Robiliśmy dużo trudniejsze.

Zad.26.2. (0–1) Produkcja jednego z surowców energetycznych w 2016 r. zmalała − w porównaniu z początkiem okresu przedstawionego w tabeli − ze względu na zmniejszającą się opłacalność jego wydobycia. Podaj nazwę tego surowca energetycznego oraz przedstaw przyczynę rosnących kosztów jego wydobycia w Polsce.
Surowiec: .węgiel kamienny
Przyczyna: metoda głebinowa skutkuje koniecznością wydobycia na coraz większych głębokościach (wyższe koszty), co podraża również budowę dodatkowej infrastruktury dla zachowania bezpieczeństwa.

Komentarz: dalej surowce… trochę trudniejsze, jestem ciekawa czy sobie poradziliście.

Zad. 26.3. (0–2) Wybierz spośród surowców, których bilans przedstawiono w tabeli, dwa surowce o największym udziale w strukturze produkcji energii elektrycznej w Polsce i zapisz ich nazwy.
Przedstaw jedną korzyść i jedno zagrożenie, jakie dla Polski wynikają z wysokiego udziału tych surowców w strukturze produkcji energii elektrycznej w naszym kraju.
Surowce: węgiel kamienny, węgiel brunatny.
Korzyść: surowiec własny, nie ma potrzeby importowania.
Zagrożenie: Wysokie zanieczyszczenie powietrza ma negatywny wpływ na zdrowie człowieka i generuje wysokie koszty naprawy skutków.

Komentarz: dalej surowce…, ale tym razem łatwiejsze moim zdaniem (ciekawe jak Waszym?)

Zad. 27. Na rysunkach A−D zaznaczono po cztery państwa zaliczane do głównych producentów oliwek, pszenicy, rzepaku i żyta w Europie. Uzupełnij tabelę. Wpisz obok opisu nazwę odpowiedniej rośliny uprawnej oraz literę oznaczającą rysunek przedstawiający położenie głównych producentów tej rośliny w Europie.
1. Żyto A
2. Oliwki D
3. Rzepak B

Komentarz: Zadanie zamknięte z rolnictwa, jeszcze mapy…, moim zdaniem dla Moich Maturzystów łatwe.

Zad. 28. W tabeli przedstawiono informacje o rolnictwie wybranych państw X, Y i Z.
Największą intensywnością chowu bydła wykazuje się kraj oznaczony literą Y ponieważ charakteryzuje się 3. Największa obsadą bydła….

Komentarz: patrz jak wyżej.

Zad. 29.1. Sformułuj zależność między powierzchnią gospodarstw rolnych w Polsce a udziałem zbóż i ziemniaków w strukturze zasiewów tych gospodarstw.
Wraz ze wzrostem wielkości gospodarstwa udział zasiewów zbóż i ziemniaków zmniejsza się na rzecz innych roślin.

Komentarz: Ćwiczyliśmy dużo formułowania prawidłowości i zależności, więc chyba poszło.

Zad. 29.2. (0−1) Uzasadnij, dlaczego rośliny przemysłowe mają mniejszy udział w strukturze zasiewów w gospodarstwach o powierzchni 1,01−4,99 ha niż w gospodarstwach o powierzchni przekraczającej 50 ha.
W gospodarstwach małych część plonów przeznaczane jest na potrzeby własne (rośliny alimentacyjne), co zmniejsza zyski. Duże gospodarstwa prowadzą gospodarkę towarową, przekazując plony na rynek. Są wyspecjalizowane w uprawie konkretnych upraw.

Komentarz: Chyba dopiero drugie zadanie trudniejsze, wymagające od Was dłuższej wypowiedzi i analizy; temat jednak znany z zadań które robiliśmy.

Zad. 30. W tabeli podano wartość importu i eksportu w miliardach złotych wybranych grup towarów w Polsce w 2016 r. Uzupełnij tabelę. Wpisz w odpowiednich komórkach: − określenia eksport i import − wartości 30,3 i 41,8 tak, aby tabela poprawnie obrazowała obroty handlu zagranicznego w mld zł materiałami i artykułami włókienniczymi.
Import       Eksport
41,8          30,3

Komentarz: łatwe zadanie zamknięte, po analizie danych oczywiście.

Zad. 31. Na mapie numerami od 1. do 5. oznaczono wybrane województwa Polski. Dobierz do opisów właściwe województwa.
A. Lubelskie 5
B. Lubuskie 1
C. Świętokrzyskie 4
D. Opolskie 2

Komentarz: Znajomość mapy Polski…, opisy łatwe więc chyba na 100%

Zad. 32. Uzupełnij tabelę. Wpisz we właściwych wierszach nazwy państw charakteryzujących się podanymi wartościami indeksu globalizacji. Dobierz państwa spośród wskazanych na mapie.
Panama
Kuba

Komentarz: pojęcie indeksu globalizacji było wyjaśnione, więc po analizie opisu i mapy do zrobienia.

Zad. 33.1. (0–1) Przedstaw dwie przyczyny dominacji transportu morskiego w obrocie towarowym Unii Europejskiej z partnerami zewnętrznymi.
1. Przeszłość kolonialna krajów europejskich powodowała rozwój portów morskich, przyjmujących surowce i towary eksportowane z kolonii.
2. Główni partnerzy handlowi Europy są w dużej odległości, przez co droga morska transportu jest bardziej opłacalna.

Komentarz: Na zakończenie dwa otwarte zadania wymagające chwili zastanowienia i wiedzy. Mam nadzieję, ze sobie poradziliście.

Zad. 33.2. Wyjaśnij, dlaczego występuje zróżnicowanie udziału transportu przesyłowego między importem a eksportem Unii Europejskiej.
Transport przesyłowy związany jest z transportem gazu i ropy naftowej, których Unia Europejska jest importerem netto, przez co w bilansie import znacząco wyprzedza eksport.

Komentarz: patrz wyżej.

No i koniec arkusza!!!

Jak widzicie, według mnie nie było zadań bardzo trudnych, trzy-cztery zadania nieco trudniejsze, kilka dotyczących analizy map, wykresów i interpretacji danych statystycznych i MATURA 2019 ZA NAMI!
Oczywiście oceniam te zadania zdecydowanie przez pryzmat pracy z Moimi Maturzystami, pamiętając nasze zajęcia i wasze odczucia.
Wiem też, że łatwe są zawsze te zadania, które zrobiliśmy dobrze. Więc pewnie dla każdego z Was mógł być to inny zestaw. Jestem ciekawa bardzo Waszych opinii, dajcie znać.
Mam jednak nadzieję, że w przypadku wytrwałych i pilnych Maturzystów, którzy pracowali ze mną siedem miesięcy, spokojnie między 80 a 100%!!!

Wszystkim Moim Maturzystom dziękuję za wspólny czas i pracę, dzięki Wam w miłej, wesołej, ale bardzo twórczej atmosferze, życząc, aby wyniki z egzaminu pomogły każdemu z Was osiągnąć sukces w realizacji „wymarzonej drogi w przyszłość”. No i oczywiście, dla Wszystkich fantastycznych, obfitujących w przygody WAKACJI!!!

Anna

wykładowca geografii CN
 

 

Matura 2017 z geografii - komentarz


Matura z Geografii 2017 już za Nami….!
Absolwenci szkół ponadgimnazjalnych, w tym Maturzyści Collegium Novum 16 maja zmierzyli się z zadaniami egzaminacyjnymi z poziomu rozszerzonego geografii. W tym dniu byłam myślami z Wami i trzymałam mocno kciuki!
Geografia już od lat jest najchętniej wybieranym przedmiotem na maturze. W tym roku była na drugim miejscu wśród najczęściej wybieranych przedmiotów dodatkowych.

Podjęcie studiów wyższych jest zadaniem, które pragnie wykonać wiele osób, a wymaga od Maturzystów ściśle określonych kompetencji. Absolwenci kursów maturalnych Collegium Novum, po wyborze Geografii, włożyli w jego przygotowanie dużo trudu:
- 104 godziny wspólnych zajeć; 12 godzin seminariów; 20 godzin ćwiczeń online;
- ponad 1300 rozwiązanych zadań ; 5 matur tematycznych; 2 matury całościowe,
który zasługuje na szacunek i gwarantuje sukces.

Po analizie arkusza rozszerzonego jestem przekonana, że ten wysiłek się opłacał i dał wysokie wyniki.

Tegoroczny arkusz PR nie powinien być zaskoczeniem dla Maturzystów Collegium Novum. Tematy (zadania) jak zwykle przekrojowe, ale na podobnym poziomie trudności jak w ostatnich latach. Na pewno trzeba było wykazać się wiedzą, a co najważniejsze umiejętnością jej wykorzystywania i przetwarzania w konkretnych zadaniach. Myślę, że Maturzyści Collegium Novum, którzy pilnie pracowali ze mną na kursach poradzili sobie z tym wyzwaniem. Wszystkie typy zadań, które pojawiły się w tegorocznym arkuszu były rozwiązywane na zajęciach – ćwiczeniach, a zagadnienia teoretyczne omawiane na wykładach. A nawet była taka sama. Większość zadań trafiliśmy w 100%. Przewidzieliśmy też, że z geografii fizycznej będzie więcej zadań niż z geografii ekonomicznej.
Jestem więc pewna, że praca Maturzystów Collegium Novum się opłacała i dała dobre wyniki.
Wszystkim moim Maturzystom dziękuję za wspólny czas i pracę, dzięki Wam w miłej, wesołej, ale twórczej atmosferze.
Organizatorom kursów Collegium Novum dziękuję za pomoc w przygotowaniu i organizacji zajęć z geografii.

A poniżej moje krótkie refleksje dotyczące zadań.

Zad. 1 chyba się uśmiechnęliśmy wszyscy… na początku matury, jeszcze w ostatnich arkuszach rozmawialiśmy o zależności wysokości Gwiazdy Polarnej od szer. geogr. Pytanie z wysokości górowania słońca jedno z najprostrzych możliwych.
Bardzo łatwe więc… .

Zad. 2. astronomia – podstawowe zadanie z teorii – zaćmienie Słońca – w mojej ocenie nie powinniście mieć problemu.

Zad. 3 do 6. zadania z „mapy” Gór Sowich, analizowaliśmy bardzo podobne zadania, identyczne typy, większość zamkniętych, bardzo typowe polecenia… mam nadzieję że myślicie podobnie…

Zad. 7. zadanie zamknięte, łatwe, wystarczyło wiedzieć który z okresów jest najstarszy i najmłodszy, odczytać z mapy i gotowe…

Zad. 8  podział skał i ich charakterystyka – podstawowe zadanie z teorii – bez żadnych niespodzianek…

Zad. 9 do 12 geologia, procesy rzeźbotwórcze – pytania też raczej podstawowe, znane nam doskonale, tylko mam nadzieję, że nie doszukiwaliście się trudności…

Zad. 13 do 15 – klimatologia , zadania na średnim poziomie, rodzaje opadów…, strefy klimatyczne , a i strefy roślinne – pytania nie powinny zaskakiwać, mam nadzieję że wszyscy pamiętali te zagadnienia.

Zad. 16 do 17 – hydrologia – El Nino znany temat, nawet zadania bardzo podobne robiliśmy, pytania z hydrologii Polski do zrobienia, choć chyba dla Was pierwsze trudniejsze w arkuszu…

Zad. 18 do 24.1 – „demografia” – pytania zróżnicowane, trochę do pomyślenia, analiza danych, znajomość mapy, średnio trudne, mam nadzieję ze dla tych Którzy pracowali cały rok osiągalne.

Zad. 24.2 do 28 – „przemysł” – jak na tematykę, która nie jest popularna pytania stosunkowo łatwe, może tylko pytanie 28 mogło sprawić kłopot – trochę trudniejsze, ale też bez zaskoczenia, w arkuszach mieliśmy wszystkie te zagadnienia. Mam nadzieję ze te pytania poszły Wam dobrze.

Zad. 28 do 32 – pytania z rolnictwa świata i Polski – wszystkie zagadnienia i teoretycznie omawialiśmy i w zadaniach, często trudniejszych, więc pytania myślę do zrobienia…

Zad. 33 do 36 – zadanie z fragmentem mapy doliny rzecznej, transport…, usługi, organizacje….,

Pojedyncze pytania o średniej trudności, myślę że na większość bez problemu odpowiedzieliście, bo na zajęciach nie byłoby z nimi kłopotów.

Ogólnie: arkusz absolutnie do napisania, na średnim stopniu trudności, wszystkie polecenia i zagadnienia znane Moim Maturzystom, często je analizowaliśmy na ćwiczeniach w trakcie kursów maturalnych w CN. Jestem pewna że Ci którzy wytrwale pracowali napisali bardzo dobrze i bez większych kłopotów. Mam nadzieję, że myślicie podobnie.

Jeszcze raz pozdrawiam wszystkich Maturzystów Collegium Novum, życząc, aby wyniki z egzaminu pomogły każdemu z Was osiągnąć sukces w realizacji „wymarzonej drogi w przyszłość”. No i oczywiście, dla Wszystkich fantastycznych, obfitujących w przygody WAKACJI!

Anna Kowalska
Wykładowca Geografii w Collegium Novum.

 

Matura 2016 z geografii - komentarz

Matura z Geografii 2016  - 13 maja stała się historią…

ale wróćmy do niej na chwile…

„Niektóre zadania banał, ale przy niektórych miałam ochotę wyjść…”
„3 lata szkoły i taka porażka….”
„Za dużo fizycznej…”
„Rozszerzona geografia była prosta, tak mi się przyjemnie pisało…”
„Geografię pisało się spokojnie, przy niektórych zadaniach trzeba było pomyśleć ale ogólnie bardzo dobrze poszło”
Tyle Maturzyści na Twitterze…

Witam bardzo serdecznie wszystkich Maturzystów, ze szczególnymi wspomnieniami „Moich Absolwentów”.

Co Maturzysta to opinia…! Wygląda na to, że po tegorocznej maturze z geografii brak dwóch takich samych opinii co do tego egzaminu. Część Maturzystów uważa, że matura była bardzo trudna, a dla Innych geografię pisało się łatwo i przyjemnie. Moim zdaniem, a biorę pod uwagę przede wszystkim Wasze doświadczenia w rozwiązywaniu zadań, matura rozszerzona z geografii ogólnie nie była trudna, ale kilka zadań mogło sprawić problemy. Na pewno wymagała wiedzy merytorycznej i doświadczenia w rozwiązywaniu zadań.


13 maja 2016 roku o godz. 14, po raz drugi w nowej formule, maturzyści przystąpili do egzaminu z geografii rozszerzonej, która była najchętniej wybieranym w tym roku przedmiotem  wśród dodatkowych (pon. 30% absolwentów). Trzymałam za Was mocno kciuki i mam nadzieję, że pomogło…

Po analizie arkusza maturalnego 2016 mogę powiedzieć, że:

  • 35 zadań, w tym kilka „wiązek zadaniowych” – bez niespodzianki, wiedzieliśmy, że tak będzie;
     
  • dosyć dużo zadań otwartych, mówiliśmy wielokrotnie, że to one będą decydujące i najtrudniejsze, tak też będzie;
     
  • materiały źródłowe do analizy zajmowały sporo czasu, ale pomagały w rozwiązaniu zadań;
     
  • system oceniania 0-1 i 0-2, ale na szczęście trochę więcej w tym roku zadań za 2 punkty;
     
  • tak jak mówiliśmy, ponad 60% zadań z geografii fizycznej, a pozostałe z ekonomicznej.
     

Poziom merytoryczny zadań oceniam ogólnie na średnio trudny, ale do napisania dla Tych, którzy dzielnie uczęszczali na zajęcia przez całe 7 miesięcy, nie opuszczając żadnych. Jestem więc pewna, że „Moi Maturzyści” poradzili sobie z tegorocznymi trudnościami na egzaminie. Wszystkie typy zadań ćwiczyliśmy. Szczególnie jednak w tym roku ważna była wiedza merytoryczna i to szczegółowa. Bardzo duże znaczenie więc miały nasze wykłady i materiały teoretyczne, które otrzymaliście. Poza tym kluczowym elementem Naszych zajęć, który może być najistotniejszy w tym roku było poświecenie dużej uwagi „zadaniom otwartym”. Było ich sporo i wymagały przekrojowej wiedzy, łączenia przyczyn i skutków, analizy danych.

Myślę jednak, że ponad 100 godzin wspólnych, trudnych i pracowitych zajęć (ale w pozytywnej atmosferze), ponad 30 godzin seminariów, ponad 1300 rozwiązanych zadań, aż w końcu 5 matur tematycznych i 3 próbne z całości materiału musi przynieść sukces i „wymarzony indeks”.
Wiem też, że wspólnie wykonaliśmy bardzo dużo pracy, a jej skutkiem było dobre i co najważniejsze skuteczne przygotowanie Maturzystów CN do tegorocznego egzaminu.

Jestem przekonana, że egzamin maturalny z geografii, będący   dla Was ważnym etapem w drodze po wymarzony indeks, będzie sukcesem i spełni Wasze oczekiwania

Wszystkim Moim Maturzystom bardzo dziękuję za parę wspólnych miesięcy, twórczą i rzetelną pracę, zawsze w miłej, wesołej atmosferze. Ten czas był dla mnie ogromną przyjemnością. Dziękuję

Organizatorom kursów, firmie Collegium Novum dziękuję za pomoc w organizacji i przygotowaniu zajęć oraz 12-letnią już współpracę.
 
To teraz jeszcze nie mogę się oprzeć i kilka komentarzy do zadań:

Zad. 1 - typowe zadanie z astronomii, myślę, że nie sprawiło Wam kłopotów. Robiliśmy trudniejsze…, mam nadzieje, że nie pomyliliście stron nieba – strefa międzyzwrotnikowa – równik. 

Zad. 2 – chyba się uśmiechnęliśmy wszyscy…, jeszcze w ostatnich arkuszach zależność wysokości Gwiazdy Polarnej od szer. geogr. Bardzo łatwe więc… 100%.

Zad. 3 – bardzo łatwe, wprost kierunki siły Coriolisa na obu półkulach, nawet bez żadnego haczyka, powtarzaliśmy ten „motyw” w różnych zadaniach.

Zad. 4 i 5 – łatwe , zwłaszcza z załącznikami; wpływ czynników geograficznych na przebieg granicy wiecznego lodu i na wielkość opadów; zadanie ćwiczone w wielu arkuszach, myślę, że po chwili analizy materiału źródłowego zrobione na 100%.

Zad. 6 – pierwsze trudniejsze zadanie, wymagało otwartej, rozwiniętej, kilkuzdaniowej wypowiedzi z argumentami uwzględniającymi wpływ ośrodków barycznych na wielkość opadów, na podstawie klimatogramu. Mam nadzieję, że po chwili przypomnienia zadań z klimatologii, kiedy analizowaliśmy takie zależności zrobiliście to zadanie.

Zad. 7 – zadanie średnio trudne, ale zamknięte co bardzo ułatwiało sprawę; hydrologia Polski – listopad 2015; do zrobienia nawet na podstawie ogólnej wiedzy o środowisku Polski;

Zad. 8 – dalej hydrologia Polski, ustrój rzeczny Wisły- to wiedzieli Wszyscy na zajęciach (powtarzaliśmy do znudzenia) plus lokalizacja Tczewa i Warszawy  na mapie Polski i odpowiedź gotowa. Myślę, że łatwe, chociaż nie lubiliście geografii Polski.

Zad. 9 do zad. 15. – tzw. „zadania z mapy”, łatwe…….; obliczeniowe ze skali mapy bardzo proste; dalej zdjęcie, formy użytkowania ziemi (odczytane z mapy), wąwóz i lessy też bardzo nawet łatwe; jedynie mam nadzieję, że zorientowaliście się że przy siarce chodziło o inna metodę jej pozyskiwania niż w Tarnobrzegu. Poza tym Mapa bez niespodzianek, z prostymi zadaniami. Po zrobieniu tylu arkuszy maturalnych na zajęciach, mam tylko nadzieję, że nie doszukiwaliście się na siłę trudności.

Zad. 16 i 17 – zadania łatwe i do tego jedno zamknięte; zagadnienie zasięgu zlodowaceń i różnicy między rzeźbą młodoglacjalną i staroglacjalną omawialiśmy i na wykładach i wielokrotnie było w zadaniach (nawet identyczne).  Na 100% zrobione.

Zad. 18  - zadanie średnio trudne, tylko trzeba było przypatrzeć się dobrze mapce, która trochę ograniczała – bardzo mały obszar. Same trzęsienia Ziemi i ich przyczyny na pewno pamiętaliście i z wykładów i z wielu zadań.

Zad. 19 – przekrój geologiczny; chyba …, na zajęciach i seminarium robiliśmy znacznie trudniejsze analizy i myślę, że pomimo niepopularnego zagadnienia z geologii daliście spokojnie rade, troszkę trudniejsze te zakłady, bo wszystkie z tej samej branży, ale jak popatrzyliście na rodzaj skał na przekroju to dało się zrobić.

Zad. 20  – zadanie z gleb, ale chyba bardzo łatwe i jeszcze zamknięte.

Zad. 21 - powiem, że chyba dla Was średnio trudne, choć nie lubicie tych zagadnień; masyw Klimandżaro (wulkany) i sawanna chyba mimo tego nie sprawiły problemów, na zajęciach robiliście na 100%.

I dopiero teraz część ekonomiczna:

Zad. 22 – analiza piramidy demograficznej Polski była przez nas omawiana wiele razy, aż mieliśmy dosyć demografii. Nawet w 90 % podobne zadania… Więc chyba powiem łatwe…..:) 100%

Zad. 23 – urbanizacja…, zadanie myślę, że nie sprawiło Wam kłopotu, tylko nie wiem czy zdjęcie mieliście bardziej wyraźne i w kolorze?:) Zobaczę to dopiero przy sprawdzaniu. A problemy społeczne były w prezentacji z urbanizacji na wykładzie.

Zad. 24 – zadanie z geografii politycznej; mniejszości narodowe, ale w naszym regionie, zamknięte, więc było na pewno bez problemów.

Zad. 25 – zadanie zamknięte, łatwe; rośliny oleiste i inne, nawet szczegółowiej mieliśmy  wszystko w materiale teoretycznym z rolnictwa; myślę że to zadanie na 100% każdy zrobił.

Zad. 26 – intensywne rolnictwo, robiliśmy identyczne zadania.

Zad. 27 – dalej rolnictwo, tylko Polski; zmiany struktury zasiewów omawialiśmy w materiale teoretycznym z rolnictwa Polski (ten, który ode mnie dostaliście) i identyczne zadania były w arkuszach Myślę, że OK!

Zad. 28 – chyba łatwe, ponieważ robiliśmy w jednym z ostatnich arkuszy dokładnie takie zadanie, i był nawet ten sam port Mujnak. Ale trafione na 100%.

Zad. 29 - Tak samo jak w zad. 28. Ten sam problem rozwiązywaliśmy w jednym z ostatnich arkuszy, tylko zadanie było trudniejsze bo otwarte, a tu zamknięte. Więc jeśli Ktoś pilnie pracował, trafił w 100%.

Zad. 30. i 31 – struktura bilansu energetycznego i surowce energetyczne ?w Polsce i na świecie (materiały teoretyczne, które analizowaliście ze mną na zajęciach), zadania typowe, często powtarzane w arkuszach, więc chyba nie za trudne.

Zad. 32 – geografia Polski, zadanie średnio trudne; w zasadzie jak Ktoś znał mapę Polski, o czym w kółko przypominaliśmy sobie na zajęciach  to chyba innych problemów w tym zadaniu nie było, mam nadzieję. Jak na przemysł Polski to chyba OK.

Zad. 33 –  zadanie co prawda otwarte i należało napisać wniosek, ale nie był zbyt trudny, zwłaszcza że połączenie analizy tabeli z danym i mapy dawało wprost odpowiedź. Średnio trudne, bo samo pisanie wniosków należy do grupy zadań dla Was dość trudnych. Ale jestem pewna że poradziliście sobie po ćwiczeniach na 100%.

Zad. 34. Typ zadania doskonale znany, łatwy, bo zamknięty. Strukturę zatrudnienia omawialiśmy na wykładach i ćwiczeniach, należało tylko połączyć z wiedzą z gospodarki Świata. Kraje były z tego samego regionu, więc mogło Wam się trochę mylić, ale jestem pewna że daliście tu też radę.

Zad. 35. No cóż na koniec mapa polityczna świata, ale też zadanie zamknięte. Nie mieliście z nimi problemów na zajęciach. A więc i na maturze 100%.

Po tej analizie… już na koniec, myślę że arkusz pracochłonny i wymagający wiedzy i analitycznego myślenia, to w końcu Matura!
Ale nie mam żadnych już wątpliwości, że po naszej wspólnej pracy daliście radę spokojnie go napisać
A najważniejsze, że wyniki pozwolą Wam znaleźć się w październiku w gronie Studentów tej jedynej wymarzonej Uczelni -  czego Wam z całego serca Wszystkim Życzę!

A po tym ciężkim roku …. FANTASTYCZNYCH, SPEŁNIAJĄCYCH MARZENIA, UŚMIECHNIĘTYCH   WAKACJI!

Ze słonecznymi pozdrowieniami
Anna Kowalska
Wykładowca Geografii CN.

 

Po Maturze 2015. Komentarz.
 





Komentarz do matury 2012

 W maju 2012r. geografia to nadal jeden z najchętniej wybieranych przedmiotów dodatkowych na maturze. Tegoroczny arkusz nie powinien być zaskoczeniem dla Maturzystów Collegium Novum. Tematy (zadania) jak zwykle przekrojowe, ale na podobnym poziomie trudności jak w ostatnich latach. Na pewno trzeba było wykazać się wiedzą, a co najważniejsze umiejętnością jej wykorzystywania i przetwarzania w konkretnych zadaniach problemowych. Myślę, że Maturzyści Collegium Novum, którzy pilnie pracowali na rocznym kursie poradzili sobie z tym wyzwaniem. Wszystkie typy zadań, które pojawiły się w tegorocznym arkuszu były rozwiązywane na zajęciach – ćwiczeniach, a zagadnienia teoretyczne omawiane na wykładach. Jestem więc pewna, że praca Maturzystów Collegium Novum się opłacała i dała dobre wyniki.

Zadania od 1-8 wykonywane na podstawie barwnej mapy tym razem Karkonoszy myślę, że nie sprawiły większości Maturzystom kłopotów – typowe i dosyć jednoznaczne odpowiedzi wchodziły „w grę”. Pozostałe przy odrobinie analizy też były do zrobienia.

Poniżej podaje przykład porównania wybranych zadań z arkusza 2012 z zadaniami omawianymi na zajęciach, komentując niektóre.

ZADANIA Z MATURY 2011

PRZYKŁADOWY ODPOWIEDNIK ZADANIA NA KURSIE

Zad. 1

Podkreśl nazwy powiatu i województwa,
w których znajduje się przedstawiony na mapie fragment polskich Karkonoszy.

Zad.

Podaj nazwę województwa, w którym znajduje się przedstawiony na mapie fragment Gór Stołowych.

Zad. 2

Na podstawie mapy przyporządkuj podanym
w tabeli obiektom miejsca na profilu. Wpisz do tabeli litery, którymi je oznaczono.

Zad.

Wpisz w wyznaczonych miejscach profilu nazwy elementów doliny, wybierając je z podanych poniżej.

Zad. 3

Podaj wysokość Gwiazdy Polarnej obserwowanej z punktu widokowego przy zielonym szlaku.

Zadanie według Niektórych, trudne i trochę podchwytliwe. Wystarczyło tymczasem odczytać z mapy szerokość geograficzną miejsca (rzeczywiście trzeba było na to wpaść)

Zad. 4

Na podstawie mapy podaj nazwy własne obiektów geograficznych oznaczonych na fotografii literami A i B.

 

Zad.

Zaznacz nazwę góry, z której wykonano fotografię.

 

Zad. 5, 6, 7, 8

Zadania bardzo typowe, powtarzające się prawie w każdym arkuszu z poprzednich lat, rozwiązywanym na zajęciach.

Zad. 10 i 11

Obliczanie wysokości górowania Słońca i godziny czasu słonecznego.

Robiliśmy dziesiątki takich zadań, nawet trudniejszych.

Zad.

Oblicz wysokość górowania słońca w Warszawie 22 czerwca.

Zad. 13

Na podstawie przekroju geologicznego uporządkuj podane wydarzenia od najstarszego do najmłodszego.

Zad.

Na podstawie przekroju geologicznego uporządkuj podane wydarzenia od najstarszego do najmłodszego.

Zad. 24

Podaj dwie przyczyny niskiej wartości współczynnika urodzeń i dwie  wysokich zgonów

w Rosji i na Ukrainie po 1990 r.

 

Na zajęciach analizowaliśmy piramidy wieku w KWR i KSR, przyczyny wysokich i niskich wskaźników urodzeń np. Polski, Ukrainy, Etiopii itd.

Zad. 32

Sformułuj wniosek określający relację pomiędzy wartością obrotów handlowych a poziomem rozwoju społecznego krajów (tabela)

Zad.

Wyjaśnij dlaczego wielkość obrotów handlu zagranicznego wpływa na poziom rozwoju gospodarczego.

Zad. 30

Podaj dwie cechy rolnictwa tych krajów, które umożliwiają osiąganie tak wysokiej efektywności.

Zad.

W tabeli wskaż kraje, które charakteryzują się intensywnym rolnictwem i podaj trzy czynniki ekonomiczne, które mają na to wpływ.

Myślę, że Maturzyści 2012 pamiętali dobrze typy zadań, ćwiczone często „do znudzenia” w ciągu 7 miesięcy zajęć.

A to tylko przykłady, których było znacznie więcej. 90 % zadań z matury 2012 miało prawie identyczne odpowiedniki w naszych testach, sprawdzianach i kilku próbnych maturach. Ponadto nasze typy zagadnień, o których rozmawialiśmy na zajęciach się w dużym stopniu sprawdziły (zadania z mapy, obliczanie kąta padania promieni słonecznych, klimatologia, przekroje geologiczne, procesy rzeźbotwórcze, demografia, surowce mineralne, wyciąganie wniosków na podstawie danych statystycznych itd.). No i najważniejsze! Przewidywaliśmy, że z geografii fizycznej będzie więcej zadań (aż 22) niż z geografii ekonomicznej (tylko 12)

Pozdrawiam wszystkich Maturzystów Collegium Novum. Mam nadzieję, że wyniki z egzaminu, pozwoliły Każdemu z Was osiągnąć sukces na miarę swoich możliwości, no i oczywiście wybrać „ciekawą drogę na przyszłość”.

Pozdrawiam Wszystkich Maturzystów.

Wykładowca geografii Collegium Novum.

Anna